Директорка Департаменту продажу та маркетингу ХК “Київміськбуд” Тетяна Маркова у коментарі Інформаційній агенції УНН розповіла, як російська агресія проти України змінила попит покупців.
– Ситуація на ринку нерухомості дуже непроста. Окрім того, що все ще високою залишається загроза життю та здоров’ю співробітників, порушені ланцюжки поставок будівельних та імпортних матеріалів, злетіли ціни на матеріали і комплектуючі, багато військовозобов’язаних будівельників мобілізовані до лав ЗСУ та Добровольчих формувань. Якщо до війни на наших будмайданчиках працювало до 10 тисяч людей, сьогодні вдалось зібрати заледве 5% робітників. А в роботі 30 ЖК, це 2,5 мільйона квадратних метрів. Тому змогли відновити будівництво лише на сімох об’єктах високої готовності, але наголошую, з часом всі житлові комплекси однозначно буде добудовано.
Війна змінила попит. Нерухомістю люди цікавляться, але переважно готовими квартирами або такими, що можуть бути введені за якийсь невеликий проміжок часу. Сьогодні кількість продажів далека від довоєнних. І це зрозуміло, попит хоч і є, але люди не поспішають вкладати кошти в нерухомість, коли місто обстрілюють ракетами і високою залишається загроза руйнування. Зазначу, що начно почастішали у порівняння із довоєнним часом, запити на підземні паркінги та комори у підвалах.
Покращити ситуацію на ринку нерухомості могла би державна іпотека, лізінгові або цільові програми, але банки практично не відновили іпотечне кредитування, державна іпотека 7% на паузі. Зараз ми переглядаємо програми реалізації нерухомості, щоб пропонувати людям різні інструменти для купівлі, оскільки ми, як забудовники, зацікавленні у продажах, а люди – в новому житлі. Запит є, і хоча ресурси переважно обмежені, але ж будівництво один із найбільш потужних драйверів економіки, тому його активізація критично важлива для країни, значить потрібно максимально підтримати галузь. Та головне зараз – перемога!